Pomnikowe drzewa w gminie Mirsk.

Gmina Mirsk w powiecie lwóweckim leży w rozległej dolinie u stóp Gór Izerskich. Część północna gminy to obszar Pogórza Izerskiego, południowa o charakterze górskim sięgająca granicy z Czechami. Gęsta sieć szlaków, cenne torfowiska chronione w rezerwacie oraz walory widokowe składają się na atrakcyjność turystyczną gminy, którą uzupełniają nieliczne, ale warte uwagi pomnikowe drzewa. Należy podkreślić, że oznakowanie pomników przyrody jest tutaj wzorowe – przy każdym drzewie oznaczonym nową tabliczką, znajduje się duża tablica informująca o zakazach dotyczących pomnika przyrody.

Przy głównej ulicy Mirska – Al. Wojska Polskiego, przy skrzyżowaniu z ulicą Ogrodową rośnie miłorząb japoński.

Egzemplarz tego bardzo interesującego gatunku ma w pierśnicy 260 cm. Opadające jesienią żółte liście o oryginalnym kształcie, ścielą szczelnie otoczenie drzewa.

Ok. 500 metrów dalej, nad Kwisą, przy drodze do Świeradowa – Zdroju, rośnie dąb szypułkowy o obwodzie 390 cm.

W pobliskim Kamieniu znajdują się dwa pomnikowe dęby szypułkowe. Trafimy do nich jadąc dalej w kierunku Świeradowa, za stacją paliw skręcamy w lewo, za mostem na Kwisie w prawo i dalej drogą wzdłuż rzeki aż wypatrzymy po lewej budynek transformatora ( ok. 2 km od stacji ). Pierwszy z dębów o obwodzie 334 cm rośnie w zadrzewieniu, na skraju łąki.

GPS N 50°57′04.89″ , E 15°22′12.86″

Idąc dalej wzdłuż linii energetycznej do słupa, spoglądając nieco na lewo, ujrzymy okaz dębu o pierśnicy 618 cm.

GPS N 50°57′02.66″ , E 15°22′22.80″

Równie okazały dąb szypułkowy o obwodzie 512 cm rośnie przy domu nr 5 w Karłowcu, w pobliżu warsztatu samochodowego.

Do następnego dębu skręcamy w widoczny na zdjęciu zjazd do Brzezińca i za mostem na Kwisie w prawo. Tam w pobliżu przystanku PKS, na terenie posesji nr 30 rośnie pomnikowy dąb szypułkowy.

Drzewo o obwodzie 452 cm mocno doświadczone przez czas i pioruny, nie posiada już kształtnej korony.

Przy drodze prowadzącej skrajem lasu z Mirska do Rębiszowa, znajduje się pomnikowy szpaler 76 dębów czerwonych.

Drzewom tym szczególnie pięknie wyglądającym właśnie teraz, jesienią postanowiłem poświęcić kolejny artykuł.